we komen eraan!

XYZ University deed internationaal onderzoek onder Generatie Z ( 1996-2009), de generatie die nu begint om  organisaties, bedrijven en verenigingen (?) binnen te stappen. Wat kunnen we verwachten en bieden? Josh Miller legt het uit.

Leren doe je interactief
Meer dan de helft, 55%, leert het liefst door iets te doen. Maar 7% wil graag leren door te luisteren. Realiseer je wat dit betekent voor het opleiden en informeren van medewerkers en leden. Denk aan hoe je evenementen veranderen als je hierop in wilt spelen. Vergeet ook niet dat generatie Z leert door kijken, je kunt alles leren op Youtube. Als tweede vorm van leren geeft generatie Z (38%) de voorkeur aan online leren.

Focus op carrière
Anders dan de millennials, gaat generatie Z weer helemaal voor het beklimmen van de ladder en de competitie. Een op de vijf (21%)  is alvast begonnen met carrière maken, en bijna de helft weet in elk geval waar hij of zij terecht wil komen. Slechts 3% heeft er helemaal nog niet over nagedacht. Deze generatie staat heel open voor activiteiten en organisaties die hen daarbij helpen en ze vragen aan ouders/leraren om advies.

Face-to-face
Ook al lijkt generatie Z de hele dag verdiept in een device en social media, 43% geeft als voorkeur aan om face-to-face te communiceren. Maar, het moet dan wel interessanter zijn dan wat je op je telefoon kunt vinden. Een intrigerende conversatie – authentiek en oprecht –kan generatie Z boeien.

Hoe komt dat?
Generatie Z is opgevoed door generatie X, die kinderen stimuleert om succes te hebben en te slagen. Ze zijn opgegroeid in een disruptieve wereld, waar alles morgen weer anders kan zijn dan vandaag. De generatie wordt ook wel de cynische generatie genoemd. Ze groeien op in een wereld zonder vaste rollen en vinden zelf hun weg, voorzichtig en precies, als hackerZ, samen uitzoeken hoe het echt zit; als curatorZ, zorgvuldig beheren van hoe je in beeld bent; als entrepreneurZ, iets aanpakken en meteen geld verdienen is niet verkeerd+ als GeekZ, nerds zijn cool en anders zijn is niet meer zo speciaal en als HeroeZ, dit is de Harry Pottergeneratie opgegroeid met het verhaal van de held als storyschema.

Dit artikel is gebaseerd op een blog en whitepaper. Je kunt de complete whitepaper hier vinden