“Willen verenigingen ook in de toekomst succesvol blijven, dan zullen ze in deze dynamische, sterk veranderende wereld ruimer moeten denken en niet alleen naar leden moeten kijken.”
Deze opvallende uitspraak werd gedaan door Frank Oostdam, directeur van de ANVR. Hij bouwde samen met anderen een innovatief platform - “Travel Tomorrow” - met de interessante gedachte dat een platform van nature ‘opener’ is dan een vereniging. Bij een vereniging is het voor een nieuwkomer altijd even wennen en vraagt het tijd om echt te worden opgenomen. Hij wil ledenorganisaties inspireren om met een bredere blik naar de toekomst te kijken en vooral, soms onverwachte, samenwerkingen aan te gaan. Dit is zijn verhaal van verandering, de gevolgen en mooie nieuwe kansen.
Disruptie in de reissector verandert verwachtingen
Frank Oostdam legt allereerst uit dat disruptie de reissector niet onbekend is. “Als er één sector is waar er op online gebied veel is veranderd, dan is het wel de reissector. Al vanaf het begin van het internet is de complete reiswereld op z’n kop gezet”, vertelt Frank Oostdam. Consumenten boeken tegenwoordig massaal online, waardoor er grote verschuivingen in het landschap van reisaanbieders hebben plaatsgevonden.
Mede hierdoor werd de ANVR met een grote uitdaging geconfronteerd. De online nieuwkomers in de reissector bleken totaal andere verwachtingen te hebben van de ANVR als brancheorganisatie. Ze noemen zich in de meeste gevallen niet eens reisbedrijven, maar it-/marketingbedrijven. De vaak jonge, IT gedreven reisondernemers worden niet zomaar lid van een branchevereniging die toevallig kennis en expertise over arbeidsvoorwaarden, opleidingsprogramma’s en wet- en regelgeving heeft. Dit zijn slechts voorbeelden die aangeven dat er meer nodig is om hen te binden.
Deze nieuwe online reisorganisaties hebben een grote wens om verbindingen te leggen, kennis te delen, samen te werken en constant met vernieuwing en vooruitgang bezig te zijn. Wil de ANVR voor deze reisorganisaties van betekenis zijn, dan gaat het meer dan ooit om een diepere vorm van kennisuitwisseling en het bieden van een goed toekomstperspectief. Al snel kwam het besef dat je dan met een open blik naar buiten toe moet gaan kijken en je ook andere partijen nodig hebt om samen een goede visie voor de reisbranche te bepalen.
Innoveren met kwaliteit als uitgangspunt
Naast dit veranderde beeld op de ANVR als brancheorganisatie voor ondernemers in reizen bleef Frank Oostdam wel dicht bij de kern van wat de ANVR is; een sterk kwaliteitskeurmerk voor de reissector waar reisorganisaties bij (moeten) willen horen. Het dilemma was en blijft dat nieuwe verbintenissen altijd moeten bijdragen aan het garanderen of overschrijden van deze hoge kwaliteitsverwachting. Kwaliteit is wat diep verweven zit in de ANVR en niet voor niets mede bepalend is geweest voor het vieren van het vijftigjarige bestaan. Verbreding zou niet moeten leiden tot aantasting van het kwaliteitskeurmerk.
Met zowel innovatie als kwaliteit in gedachte, werd het platform “Travel Tomorrow” opgericht. Een platform om gezamenlijk antwoord te geven op een belangrijke kernvraag: hoe kan de gehele reisbranche toekomstbestendig blijven?
De start van het innovatieplatform
Het Travel Tomorrow innovatieprogramma startte in 2016 met een uitgebreid rapport over de consument en de (reis)wereld in 2025. Dit rapport was tevens de aanleiding voor het opzetten van het platform met dezelfde naam. Met deze bron wordt nu sturing gegeven aan het verbeteren van de algehele reissector.
Uit het onderzoek zijn belangrijke speerpunten naar voren gekomen om de reisbranche toekomstbestendig te maken en te houden. Daardoor komt er nu onder andere meer focus op:
•Technologie. De conclusie is dat het onderscheidende vermogen steeds minder zit in ‘de reis’ als product, maar steeds meer in ‘de interactie’ die voorafgaand, tijdens en na de reis aan de klant wordt geboden. Reisorganisaties die daar in slagen zullen klanten beter aan zich binden.
•Klantreis/Customer Journey. Daarbij gaat het niet alleen om de inzet van de technologie, maar vooral ook om de klant op een moderne manier en op het juiste moment van de juiste informatie te voorzien. Ook nadat je als consument een reis hebt geboekt, blijft de communicatie doorgaan, bijvoorbeeld door tips te geven over de reisbestemming gedurende of voorafgaand aan het reizen.
•Duurzaamheid. Er is sprake van een enorme groei in het toerisme. Dan is nadenken over duurzamer reizen geen optie meer maar keiharde noodzaak. Alleen dan is een op de toekomst gerichte en maatschappelijk verantwoorde reissector te behouden.
Inmiddels kunnen leden van de ANVR en andere reisondernemers zelf ook iets gaan doen met de bevindingen uit het Travel Tommorow-rapport, door op het Travel Tomorrow-platform zelf aan de slag te gaan en persoonlijke actieplannen op te stellen. Daarnaast worden er allerlei workshops gegeven voor leden om de bevindingen van het rapport te vertalen richting een toekomstbestendige koers voor de eigen onderneming.
Toekomstbestendig, ook samen met niet-leden
Samen een toekomstbestendige reissector opbouwen betekent ook dat er andere samenwerkingsvormen ontstaan die niet altijd een ANVR lidmaatschap tot doel hebben. De ANVR organiseert bijvoorbeeld ook Travel Tomorrow MeetUp’s, waarin startende reisondernemers hun idee kunnen pitchen. Hieruit kan bijvoorbeeld projectfinanciering ontstaan of het gezamenlijk zoeken naar partijen die zich bij bepaalde onderwerpen thuis voelen. “Het nuttige is dat bedrijven kennis inbrengen en op deze manier waarde toevoegen aan het Travel Tomorrow-netwerk”, wordt door Frank Oostdam verduidelijkt.
Steeds meer ruimte tot kennisuitwisseling
Het Travel Tomorrow-platform wordt steeds krachtiger. Zo is er inmiddels een expertgroep opgericht van 28 experts uit de reisbranche en 7 technische deskundigen. Zij hebben uitgezocht wat disruptieve technologieën zoals Blockchain en Kunstmatige Intelligentie (KI) gaan betekenen voor de reisbranche. Meer weten? Via deze link kom je op de informatiepagina van Travel Tomorrow.
Met deze manier van denken is de ANVR sinds vorig jaar een andere koers aan het varen. Het is een aanpak die in de dynamische wereld van de reissector, met veel nieuwe partijen, zijn nut steeds meer aan het bewijzen is.
Wat kunnen andere ledenorganisaties van deze aanpak leren?
Dat is de laatste vraag die we aan Frank Oostdam stelde. Het gaat er vooral om dat toekomstbestendig zijn voor ledenorganisaties zal betekenen dat er op een andere manier naar buiten moet worden getreden en het van belang is om minder intern te focussen. Hij geeft twee duidelijke en inspirerende antwoorden:
“Kijk naar je ledenorganisatie als een Rubik Kubus. Durf 360 graden te draaien en te onderzoeken of de goede uitkomst op een andere manier kan worden gerealiseerd. Als de markt verandert zul je zelf ook moeten veranderen. Het gaat minder om het doel van leden werven, maar vooral om het hebben van betrokken stakeholders die heel veel kennis en expertise meenemen om met z’n allen een grote stap vooruit te maken van leden naar stakeholders.”
“Als je een stap wilt maken, denk dan niet één maar twee stappen vooruit. Dat betekent dat ledenorganisaties ervoor moeten waken niet de hoeder van de gevestigde orde te zijn en zich niet alleen moeten focussen op het verbeteren van zaken die al bestaan. Ga vooral actief op zoek naar nieuwe partijen waarin je elkaar onderling perspectief kunt geven. Bijkomend voordeel is dat nieuwe leden zich dan vanzelf aandienen, omdat je niet zomaar meer een ledenorganisatie bent, maar een thought leader. Het nieuwe businessmodel van een vereniging zou veel meer een platform moeten zijn waarbij je stakeholders steeds in een betekenisvolle collaboratie inzet.”
Frank Oostdam ANVR
Dankwoord
We willen Frank Oostdam namens CCI Groep enorm bedanken voor het delen van zijn ervaringen en sluiten ons heel graag aan bij de gedachte dat samenwerking en kennisdeling altijd zorgt voor nieuwe inzichten en vooruitgang. Daarnaast onze dank aan De Nederlandse Associatie omdat we tijdens het DNA jaarcongres geïnspireerd raakten door de presentatie van Frank, wat de aanleiding gaf tot het realiseren van dit artikel.
Over de ANVR
De ANVR is al meer dan 50 jaar dé vereniging voor ‘ondernemers in reizen’. Vanaf de jaren 50 van de vorige eeuw groeide de behoefte bij reisondernemingen om zich te willen verenigen en gezamenlijke belangen te behartigen. Dat is waarvoor de ANVR als brancheorganisatie werd opgericht. De ANVR heeft als doelstelling om de krachten van aangesloten leden te bundelen teneinde de gemeenschappelijke sociaal economische belangen te behartigen. Daardoor neemt de ANVR als organisatie een toonaangevende nationale en internationale rol in als vertegenwoordiger van de reisbranche.
Bron: CCI Groep