Events zijn heel waardevol voor deelnemers,teminste dat wil je. En je wilt ook bereiken dat (potentiële) leden die er niet bij zijn, het mee kunnen beleven. Hoe zorg je voor maximale impact in je communicatie rondom het event. Vijf gouden tips:
1. Richt je op twee verschillende doelgroepen
- Beloon je bezoekers en zet hen centraal in je ledencommunicatie, met bijvoorbeed mooie portretjes die je real time maakt en post (Instagram, Facebook) tijdens je event.
- Doe vervolgens verslag - inhoudelijk -en sfeer - voor de (potentiële) leden die niet konden komen en zorg dat zij op afstand real-time of later kunnen meevolgen
2. Verleid de deelnemers om mee te delen via social media
en maak het hen makkelijk door de # voortijdig en overal te communiceren. Vergeet niet om sprekers en dagvoorzitters te betrekken. Zorg dat je social media updates op schermen laat zien.
3. Zie het event als een uitgelezen moment om content te creëeren
en maak zowel onbewerkte live content als high quality film-en video opname. Een contentkalender voor de overige 364 dagen helpt je daar enorm bij.
4. Maar de fotograaf en de videocrew onderdeel van je social mediateam
en spreek af dat zij real-time materiaal beschikbaar hebben (dus niet dagen of weken later!)
5. Werk met jonge reporters uit je doelgroep
Houd er wel rekening mee dat je de jonge reporters vooraf moet trainen en moet begeleiden tijdens het event. Maar dan krijg je er wel een flinke frisse energieboost van! En dat straalt uit.
Deze tips komen van de reporters van het DNA Jaarcongres: Oliver de Leeuw, Name Shapers en EventReporters, en Femke Vrij, Vrijgevig en EventReporters ( op de foto) en van Gerdie Schreuders,Live Online Events