T.H.T. of uiterste houdbaarheidsdatum kennen we allemaal van levensmiddelen. Het is zaak om brood, groente of melk voor die datum te consumeren anders kun je het beter niet meer gebruiken (al is niet iedereen het daar mee eens). Heeft een vereniging ook een uiterste houdbaarheidsdatum? Ik denk het wel.
Blog van Andre Manning, Logeion
Daarom is het belangrijk om regelmatig te kijken of de ingrediënten van de vereniging nog goed genoeg zijn om geconsumeerd te worden. Want in het slechtste geval is de uiterste houdbaarheidsdatum verstreken. Vandaar dat het goed is dat we voortdurend kijken of we onze leden (kunnen) bieden waar ze behoefte aan hebben. De ledenonderzoeken, die we eens in de zoveel jaar uitzetten, zijn daar bijzonder waardevol voor.
Deze zomer hebben voldoende leden aan het Logeion-ledenonderzoek meegedaan om ons te voorzien van statistisch betrouwbare en relevante informatie. De belangrijkste conclusie is dat het merendeel van de leden vindt dat Logeion goed bezig is en zich op de juiste manier ontwikkelt. We groeien nog steeds. De Logeion-leden werken met name in de publieke sector, maar de groei komt ook voor een groot deel uit de private sector. Onze leden zijn over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over het lidmaatschap waarbij een quote van een lid veelzeggend is: “Logeion is een ambitieuze vereniging met een positieve vibe. Het is het noodzakelijke platform om leiderschap te pakken tot ontwikkeling van ons vakgebied in turbulente tijden.”
Prachtige, vleiende woorden, maar de aanbevelingen om verder te verbeteren zijn wat mij betreft belangrijker. Volgens sommige leden is Logeion te weinig vooroplopend en vernieuwend, biedt Logeion niet altijd de juiste kwaliteit en besteedt Logeion weinig aandacht aan nieuwe onderwerpen als bijvoorbeeld digitale en online communicatie. Te veel bijeenkomsten vinden volgens onze leden plaats in de Randstad en nieuwe vormen van kennisdelen als gratis webinars, whitepapers of podcasts zijn gewenst. Het vakblad C verdient een kwaliteitsimpuls en vakinhoudelijke verdieping is wat veel leden graag willen zien.
Kortom, we zijn tevreden met de voortgang die we de afgelopen jaren hebben geboekt. Maar er blijft genoeg werk aan de winkel. En als we daar onze aandacht op richten en energie in steken, zal de uiterste houdbaarheidsdatum van Logeion nooit verstrijken. Daar ben ik van overtuigd.