predicaat koninklijk voor inretail

INretail heeft met zijn rechtsvoorgangers een honderdjarige geschiedenis. De belangenvereniging voor winkeliers heeft het predicaat Koninklijk. Dat gebeurde aan het eind van het jaarlijkse ledenevent in DeFabrique.

INretail, tot vijfenhalf jaar geleden CBW-Mitex, vertegenwoordigt de belangen van duizenden winkeliers met een veelvoud aan vestigingen. De vereniging is sterk verankerd in de branches wonen, mode, schoenen en sport, maar is er volgens eigen opgave ‘voor iedereen die een (web)winkel heeft in retail non-food’. INretail is onder andere als branchepartner verbonden aan de Shopping Awards.

Commissaris van de Koning

De oorkonde bij het predicaat Koninklijk werd vanmiddag uitgereikt door Mirjam Maasdam, gedeputeerde en loco commissaris van de Koning in Utrecht. ‘Met de opkomst van de clicks moeten de bricks aan de slag’, hield ze de zaal vol retailers voor, na een verhandeling over de (ontstaans)geschiedenis van INretail.

Mona Keijzer

Even daarvoor betrad Mona Keijer het podium in Utrecht, de staatssecretaris met onder andere het MKB, digitalisering en de Retailagenda in haar takenpakket. Met dat laatste wordt een gezonde en toekomstbestendige retailsector nagestreefd. Vanmiddag wees Keijzer allereerst op het belang van lokale vastgoedplanning: ‘Op gemeentelijk niveau moet men goed nadenken over de detailhandel van de toekomst. Wat is mijn retailhart, welke straten horen daar niet bij?’

Complimenten

Ook ging Keijzer in op het belang van aanpassingsvermogen. ‘De meesten van u zijn zo langzamerhand wel digitaal te vinden’, zei de Volendamse, ‘complimenten daarvoor’. Om toe te voegen dat de adoptie van online marketing en e-commerce door het MKB achterblijft bij het gedrag van consumenten. Ze noemde Picnic, Coolblue als voorbeelden van digitale voorlopers, maar ze wees ook op de Instagram-activiteiten van Mode bij Jaap uit Uden.

Bouw een relatie op met huidige en toekomstige klanten, blijf innoveren.

Niet verbieden, maar aanpassen

Keijzer krijgt nog wel eens de vraag van winkeliers of voor de snel groeiende digitale concurrentie geen stokje is te steken. ‘Maar verbieden is geen oplossing. Het gaat om aanpassen, kansen pakken. Ik ben er van overtuigd dat we over honderd jaar ook nog naar de winkel zullen gaan.’