pers meenemen

Stel je hebt een prachtige verkenning gedaan van de toekomst in je branche of het domein van de leden en volop kansen met je leden gedeeld in bijzondere inspiratiesessies, maar je wilt ook dat de rest van de wereld leert welke veranderingen jullie met elkaar zien en creëren. Wat kun je dan doen? Paul te Grotenhuis (INretail) nam de pers mee op reis.

door Jeanne Hoogers

Paul te Grotenhuis van INretail vertelt hoe zij op basis van het rapport Retail 2030 voorbeelden en verhalen uit de sector hebben verzameld die met elkaar alvast een beetje zichtbaar maken hoe de toekomst eruit kan zien. “We zien  bijvoorbeeld als trends: meer nadruk op gebruik dan op bezit, meer aandacht voor duurzaamheid, maar ook groeiende behoefte aan gemak en dienstverlening.  De mogelijkheden van nieuwe technologie gaan steeds verder, offline en online zijn meer en meer met elkaar verweven.  Al die veranderingen bergen heel veel kansen in zich voor retailers om consumenten precies dat te bieden waar zij naar zoeken. En dat gaat niet opeens pas in 2030 werkelijkheid worden. Je kunt de trends en de kansen die ondernemers daarin ontdekken en ontwikkelen nu al overal zien. “

Retail Media Safari
“Voor de pers is het interessant om trends zichtbaar te krijgen. Dat is wat journalisten vaak zoeken: iets laten zien, het verhaal vertellen. Ons idee was om een persreis te organiseren  en journalisten een dag mee te nemen, te laten zien hoe winkelen met je ipad kan werken, zoals bij made.com, te laten uitleggen vanuit welke nieuwe concepten een woonwinkel als Flinders werkt, te laten proeven wat je eet als het restaurant kookt met de overgebleven spullen van de versafdeling van de supermarkt, zoals bij Instock of een ontmoeting te laten hebben met een inspirerende lokale ondernemer die met zijn visie op de toekomst van het winkelen in zijn gebied, de Zaanbocht in Wormerveer, naar de gemeente is gestapt en de gemeente en ontwikkelaars in zijn enthousiasme heeft meegesleept en tussendoor te laten facetimen met  de vrouw achter een innovatief concept (pump waar je úren op kunt lopen) dat zonder winkel een hele specifiek doelgroep bedient en succesvol is, zoals Linja Shoes.” 

In een dag
“Om het praktisch te houden hebben we voorbeelden zo gezocht dat ze geografisch niet te ver van elkaar zijn, maar dat betekent niet dat alleen Amsterdam en omgeving voorop lopen in Nederland. Je ziet deze voorbeelden overal. We wisten van te voren niet zeker dat journalisten hier ook echt ja op zouden zeggen, want ze moesten toch een dag voor ons vrij maken, maar dat deden ze wel.  Iedereen is nieuwsgierig naar de toekomst en op zoek naar verhalen die anders zijn. Het enthousiasme was groot én van publieks- als vakmedia die wij interessant en relevant vinden.  En dat bleef zo, de evaluaties waren heel positief.“

Opbrengst
“Zo’n dag is al geslaagd als er genoeg en serieuze belangstelling is, je wilt inzicht delen en ook de pers meenemen in jouw inzicht in de toekomst. Dat hoeft niet meteen concrete aandacht op te leveren,  het ging ons erom dat de pers leert zien wat er gaande is, dat de context duidelijker wordt, dat ze dat inzicht meenemen en de ontwikkelingen goed duiden, als ze er op een ander moment over vertellen. We wilden met de trip ook de relatie met de media versterken.  Media zijn een goed instrument om ontwikkelingen te delen met velen. En ook bij je leden kom je opnieuw met je boodschap in beeld en zelfs via een onafhankelijk kanaal.  De exposure was direct een groot succes, we zijn die ochtend zelfs twee keer in het NOS journaal gekomen.

Tip van Paul te Grotenhuis
Betrek de media bij je organisatiedoelen en -ambitie. Journalisten laten zich graag voeden met nieuws, inzichten en kennis. En jij maakt ondertussen van je organisatie een autoriteit. Die wisselwerking is goud waard.

Voor de leden
Voor de leden telt het allemaal mee in de optelsom van alle dingen die je doet en jou als organisatie relevant maakt. Onze leden komen voor lobby, kennis èn advies. Retailers hebben bijvoorbeeld in de afgelopen weken massaal onze hulptool gedownload  om supersnel AVG-proof te worden. Vanuit ondernemersperpectief is dat nu heel belangrijk. Het is onze taak, bijvoorbeeld via zo’n ‘Retail Media Safari hen te stimuleren tegelijk ook naar de toekomst te blijven kijken.”