Natuurlijk, de branche staat aan de vooravond van belangrijke, technologische veranderingen, die veel impact zullen hebben op het herstelvak, maar met de duo-presentatie van Focwa-directeur Femke Teeling en voorzitter Peter Brussel wilde de branchevereniging duidelijk laten merken zich hard te maken voor álle belangrijke dossiers. Daarmee was de toon gezet op het congres van Focwa, dat gisteren plaatsvond in Barneveld.
De belangen van universeel schadeherstel, een gelijk speelveld, toegankelijkheid van fabrieksdata en personeelskrapte zijn onderwerpen die terugkeren in het betoog van Teeling. "Data spelen een vitale rol", zegt zij. Op dit dossier trekt Focwa dan ook samen op met andere ANWB, Vaco, VNA en Bovag Onafhankelijken. Kort refereerde Teeling nog aan het ACM onderzoek dat onlangs is gepresenteerd. Zij liet weten dat leden binnenkort de kans krijgen hier met ACM over verder te praten.
"Hoge investeringen in equipment en personeel staan tegenover de dalende marges. De vraag is of het allemaal nog wel kan tegen de huidige uurtarieven", aldus Teeling, die op het podium één boodschap wilde uitdragen: Focwa kijkt niet meer achteruit, maar vooruit en dealt met de realiteit, zoals ook de ondernemers dat iedere dag weer doen.
Het was duidelijk dat het ondernemersbloed van de schadeherstellers sneller ging stromen tijdens het energieke betoog van Jacco Vonhof. Sinds een jaar is hij voorzitter van MKB Nederland en gedurende dat jaar viel hij van de ene in de andere verbazing in politiek Den Haag. "Nee, mensen het is echt waar: politici snappen helemaal niks van ondernemers", aldus de bevindingen van Vonhof, die zelf in ieder geval (nog) niet leidt aan wollig, politiek taalgebruik. "Afschaffen die transitievergoeding. Het is nu gewoon een ontslagvergoeding. Dat moet anders. Zorg dat de WW hoger en voor een kortere termijn wordt en dat mensen de transitievergoeding ook daadwerkelijk gebruiken om in opleidingen of omscholing te investeren. Dan lossen we tenminste echt iets op. In Den Haag maken ze de problemen alleen maar ingewikkelder. Kijk maar naar de stikstofcrisis. Ondernemers weten dat je de winkel altijd moet openhouden tijdens de verbouwing, terwijl Den Haag nu alles stillegt." Het was duidelijk dat zijn woorden op veel steun konden rekenen van de Focwa-achterban.
Het liefst allemaal
RDW-directeur Zeger Baelden had nieuws in petto voor de schadeherstellers. Als het aan de RDW ligt, dan komt de WOK-keuring bij schadeherstellers te liggen en stopt de RDW met die keuringen. Volgens Baelden heeft de branche 'een enorme kwaliteitsslag gemaakt'. Naar schatting zijn er jaarlijks 30 tot 50 duizend voertuigen met een WOK-status, waarvan de RDW er zo'n 10 duizend ziet. "We willen ze 't liefst allemaal zien." Ander nieuws is dat de RDW het liefst zou zien dat de schadehistorie voor iedereen openbaar wordt.
"Als je niet weet precies weet wat ergens inzit, moet je het vermijden", was grofweg de moraal van het verhaal van Johan van Peperzeel, oprichter van Battery Safety Solutions, dat zich helemaal toelegt op de inzameling van accu's en batterijen. Van Peperzeel wees de herstellers op de risico's en brandgevaren en toonde bijvoorbeeld speciale containers met detectie- en blussystemen. Tijdens de borrel werd duidelijk dat vooral de spirit en ondernemerslust van MKB-voorman Vonhof tot de verbeelding sprak, waardoor leden met het nodige optimisme naar huis gingen.