Net als voor andere verenigingen zijn fysieke bijeenkomsten met leden voor InEen belangrijk. Daarnaast verkent en benut de vereniging de mogelijkheden van online ontmoeting: met online sessies én op het ledenpatform. Corona heeft die ontwikkeling versneld, vertelt Margriet van Lingen, manager communicatie.
InEen is een brancheorganisatie voor de eerstelijnszorg: gezondheidscentra, huisartsenposten, zorggroepen en regionale ondersteuningsstructuren. De leden en de brancheorganisatie hadden uiteraard de handen vol aan zorg tijdens de coronapandemie en allerlei nieuwe vragen die zich daarbij voordeden. En net als veel andere verenigingen, experimenteerde InEen intensiever met online verbinden van leden, met de vereniging en met elkaar.
Margriet van Lingen: “We hadden al wat ervaring met het organiseren van webinars via Zoom. Dat hielp om ALV’s en andere vergaderingen en bijeenkomsten met leden snel om te zetten naar online. Al doende lerend hebben we ook onze jaarlijkse Tweedaagse omgezet naar een vijfdaagse webinar-cyclus die we streamden vanaf locatie. Tegelijkertijd werkten we aan de vernieuwing van ons ledenplatform. Het ledenplatform is het kloppend hart van de vereniging, het verbindt de leden met InEen, maar ook met elkaar. Het vernieuwde platform heeft vier pijlers:
Informatie op maat
Als bestuurder of medewerker van een lidorganisatie van InEen, heb je een persoonlijke homepage. Het ledenplatform is opgebouwd langs tien thema’s. Als gebruiker kies je welke thema’s je wilt volgen op jouw startpagina. En desgewenst kun je per mail een notificatie krijgen wanneer er een nieuw bericht of bijeenkomst is gepubliceerd.
Alle kennis bij de hand
In de uitgebreide kennisbank met dezelfde thema’s vinden leden alle informatie bij elkaar: speerpunten, achtergrondinformatie, beleidsstukken, maar ook nieuws, praktijkverhalen en een real time nieuwsfeed uit de online groep die aan het thema is verbonden.
Veel ruimte voor interactie
Er zijn open groepen over alle thema’s, naast open en besloten groepen over specifieke onderwerpen en projecten. Ook ondersteunt het platform de vergadercyclus (uitnodiging, aanmelding, stukken) van commissies en (algemene) ledenvergaderingen. Via de wie is wie kunnen leden elkaar vinden, ook op expertises die zij zelf aangeven.
Wegwijs in de vereniging
Uiteraard deelt InEen ook informatie over de vereniging, het bestuur, commissies en medewerkers op het ledenplatform.
Een nieuw platform werkt niet vanzelf, benadrukt Margriet van Lingen. “Je moet leden verleiden om een eigen account aan te maken, de mogelijkheden te benutten en actief deel te nemen aan groepen. Dat heeft continu aandacht nodig.”
Tijdens het DNA Jaarcongres vertellen Margriet van Lingen en community manager Libby Spreeuw meer over het ledenplatform en de manier waarop zij leden betrekken.