Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) zag vanwege het coronavirus haar twee grootste en meest succesvolle evenementen wegvallen. Een sportief én financieel grote tegenvaller. Aan de andere kant is wandelen sinds de pandemie populairder dan ooit. KWBN bedacht dan ook in korte tijd digitale alternatieven voor zowel de Avond4daagse als de Vierdaagse Nijmegen. Daarmee ontwikkelde zij meteen nieuwe verdienmodellen voor de toekomst.
KWBN is misschien nog wel meer dan andere bonden voor haar inkomsten en ledenbinding sterk afhankelijk van evenementen. Van het voorjaar tot het najaar vinden er in heel Nederland verschillende georganiseerde wandeltochten plaats, met als bekendste natuurlijk de Vierdaagse Nijmegen. Toen premier Mark Rutte op 21 april duidelijk maakte dat alle grote evenementen tot 1 september waren geannuleerd, stelde dat de KWBN voor een groot probleem. In één klap vielen diverse grote evenementen én ongeveer een derde van de omzet weg.
Nadat KWBN van de eerste klap was bekomen, ging de bond hard aan de slag met het opstellen van protocollen, doorontwikkelen van digitale tools en het opzetten van alternatieven voor de Avond4daagse en de Vierdaagse Nijmegen. “De Avond4daagse - Home Edition is in zeer korte tijd op de achterkant van een bierviltje tot stand gekomen. Samen met onze partner eRoutes hebben we dit opgezet. Zij beschikken over de technologie, wij hebben het merk en de infrastructuur. Iedereen in Nederland kan meedoen. Je kunt de vier dagen lopen in de periode tussen 1 juni en 31 augustus 2020. Maar tussen de eerste en de vierde dag mogen maximaal twee weken zitten. Deelnemers kunnen zelf bepalen waar en wanneer ze lopen”, legt Gijs Janssen, Manager Marketing & Partnerships bij KWBN, uit.
Volgens hem biedt de digitale Avond4daagse nu al allerlei mogelijkheden voor de komende jaren. “De sportdeelname onder kinderen is met 50 procent afgenomen de afgelopen maanden. De Avond4daagse is een belangrijk middel om zoveel mogelijk Nederlanders, en zeker kinderen, in beweging te brengen. Daarom vonden we het heel belangrijk het evenement toch door te laten gaan. Omdat alles digitaal gaat, worden tijd en plaats minder belangrijk. Er is meer flexibiliteit voor zowel ouders als kinderen. Ik kan mij voorstellen dat dit concept ook volgend jaar weer terugkeert.”
De Alternatieve Vierdaagse
Naast de digitale Avond4daagse introduceert KWBN op 17 juli ook een nieuwe wandel.nl-app waarmee heel Nederland van 21-24 juli mee kan doen met De Alternatieve Vierdaagse. In samenwerking met KWBN draagt sportmarketingbureau House of Sports zorg voor de organisatie. De Alternatieve Vierdaagse is mede mogelijk gemaakt door Univé, Droomparken, DPG Media en Lowa. Om drukte te vermijden wordt er uiteraard niet gelopen over het officiële parcours in Nijmegen, maar lopen de deelnemers straks een zelfgekozen route van 10, 20, 30, 40 of 50 kilometer per dag ergens in Nederland.
Janssen: “Juist in tijden van corona is het van groot belang voldoende te bewegen en fit te blijven. De nieuwe app biedt de deelnemer de mogelijkheid overal in Nederland een eigen attractieve wandelroute naar keus uit te stippelen. Tijdens het wandelen wordt er genavigeerd en wordt de route bijgehouden en na afloop opgeslagen. Als je gaat lopen, speel je badges vrij en uiteindelijk verdien je een digitale medaille. Bijkomend voordeel is dat de app ook ná De Alternatieve Vierdaagse gebruikt kan worden voor een ommetje in de eigen omgeving, om te trainen of tijdens wandeltochten, als deze weer georganiseerd mogen worden.”
De Alternatieve Vierdaagse biedt KWBN ook veel nieuwe mogelijkheden op het gebied van content. Zo gaan het AD, de regionale titels en Qmusic helpen om heel Nederland te enthousiasmeren voor ‘De Alternatieve Vierdaagse’ en de bijbehorende wandelapp. Daarnaast doen zij verslag van het evenement. ADR Nieuwsmedia en Qmusic zullen als mediapartners dagelijks berichten over de vorderingen van de lopers. Via persoonlijke verhalen van de deelnemers betrekken zij supporters op afstand en houden zij hen betrokken bij de lopers.
Besef en bewustwording
Op contentgebied heeft KWBN sowieso grote stappen gezet de laatste maanden. In mei had wandel.nl het grootste aantal unieke bezoekers in de geschiedenis van het platform. “We hebben snel ingespeeld op de huidige situatie door andersoortige content te gaan maken. Zo is in april de campagne #KeepWalking gelanceerd. Op het platform staan tips, adviezen, inhoudelijke artikelen en beweegchallenges om het wandelen in Nederland in deze tijden zo leuk en goed mogelijk onder de aandacht te brengen. De populariteit van wandelen tijdens de coronatijd blijkt wel uit het feit dat het openingspercentage van de nieuwsbrief is gestegen van 43% naar 49%. Ondank het wegvallen van honderden evenementen op de kalender steeg het bezoek in de maand mei met 13% in vergelijking met mei 2019. De sleutel is constant te blijven communiceren en op basis van de data te bepalen waar de bezoekers behoefte aan hebben”, aldus Janssen.
De coronacrisis stelt KWBN nog steeds voor veel uitdagingen, maar de bond heeft ook veel nieuwe inzichten opgedaan. Janssen stelt dat de afgelopen maanden de sportwereld hebben gedwongen anders te werken en anders te kijken naar businessmodellen. “Ook in een traditionele sport als wandelen is het belangrijk nog meer digitale mogelijkheden in te zetten. We hebben bijvoorbeeld een nieuwe online tool voor het inschrijven voor evenementen gelanceerd. Er was wel een crisis voor nodig om dat besef en die bewustwording te realiseren."
"Het coronavirus stelt voor de toekomst andere criteria en andere eisen aan bewegen en sport. Als je hier op de juiste manier mee aan de slag gaat, kun je daarop inspelen als bond of organisatie. De afgelopen maanden zijn ook een kans geweest om dingen te veranderen en voorbereid te zijn op de toekomst. Misschien dat het coronavirus op een heel vervelende manier dan toch de ogen van de sportwereld heeft geopend.”