In de retail zijn drie shifts het meest relevant voor Femke den Hartog (INretail), de shifts naar gebruiken, bijdragen en doorgeven. Zij praat bij de DNA Voorjaarsbijeenkomst op 28 maart mee over de circulaire economie.
Interview door Jeanne Hoogers
In het rapport Retail 2030, Retail Rules, laat de grootste brancheorganisatie voor non-foodretail zien wat de belangrijkste shifts zijn in de branche en hoe de branche daarop zal kunnen inspelen. “Belangrijk is dat consumenten duidelijke keuzen kunnen maken, daar moet je goed op inspelen”, ziet Femke den Hartog, Manager Corporate Social Responsibility bij INretail. “De shifts waar ik me vooral mee bezighoud zijn: gebruiken in plaats van bezitten, doorgeven in plaats van weggooien en bijdragen in plaats van besteden. Een voorbeeld van bijdragen zijn de schoenen van het merk Tom’s. Als je een paar koopt, krijgt een kind in een ontwikkelingsgebied ook een paar schoenen. De shifts naar gebruiken, bijdragen en doorgeven zijn in Retail 2030 niet apart gezet maar maken deel uit van alle ontwikkelingen en veranderingen in retail. Het is heel interessant om de shifts in je sector in beeld te brengen en daar als brancheorganisatie op voor te sorteren. Onze taak is om bedrijven te helpen om ondernemen makkelijker te maken. De aandacht voor verduurzaming en de transitie naar een circulaire economie merken ondernemers ook. Zij hebben instrumenten nodig om hier hun businessmodel op aan te passen. Nu is de consument nog géén gamechanger, maar de consument van 2030 laat zijn keus voor 48% wél afhangen van de mate van transparantie en daar moeten we onze leden wel op voorbereiden.”
Heb je concrete voorbeelden of aanpakken van dit voorsorteren?
Wat onze branche zo bijzonder maakt, is dat we op productniveau heel breed zijn. Dat gaat van wonen tot mode en van sportschoenen tot bedden. Sommige retailers hebben een groot deel van de keten in eigen hand, denk aan H&M, andere retailers komen niet verder dan hun inkooporganisatie. De waardeketens achter de producten die onze leden verkopen zijn internationaal en worden gekenmerkt door een hoge mate van complexiteit. In de zomer van 2016 hebben we met een brede coalitie van brancheorganisaties, vakbonden, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid een convenant gesloten over internationaal verantwoord ondernemen in de kleding- en textielsector. Bedrijven die hebben getekend publiceren op geaggregeerd niveau hun productielocaties en doen een due dilligence. Doordat bedrijven nu inzicht krijgen in hun keten en er samen wordt gewerkt met vakbonden en NGO’s wordt het beter mogelijk om gezamenlijk echt substantieel de productieomstandigheden te verbeteren. Andere voorbeelden zijn dat we bezig zijn om stappen te maken in het recyclen van matrassen en we zijn betrokken bij de houtconvenant."
Is het met zo veel verschillende soorten leden binnen internationale ketens niet moeilijk om te focussen?
“Dat het ingewikkeld is, geldt voor veel brancheorganisaties. Waar het om gaat is dat je moeilijke maatschappelijke vragen niet uit de weg gaat en met stakeholders zoekt naar een reëel handelingsperspectief voor ondernemers dat redelijk en billijk is. En daarin kun je best een focus kiezen die past bij de branche. Wij zoeken naar duurzaamheid op productniveau, we zijn nu ook bezig met het ontwikkelen van een instrument om de ecofootprint van kleine retailers te meten en we geven trainingen hoe je duurzamer kan inkopen."
Waar ligt jouw hart?
“Mijn hart gaat het meest kloppen voor de sociale impact en het verbeteren van het dagelijks leven van medewerkers in de keten in productielanden. Er zijn in mijn branche echt voorbeelden van bedrijven die met heel veel enthousiasme en energie aan de gang zijn met het realiseren van verbeteringen. Juist een grote keten kan veel resultaten boeken door hun impact. Een kleine, gespecialiseerde onderneming krijgt in zijn eentje minder voor elkaar, maar als alle kleintjes in de branche in beweging komen, gebeurt er zeker wel wat!”
Retail 2030 is een heel inzichtelijk rapport, dat duidelijk maakt hoe de verschillende trends – technologie, gedrag en behoeften van consumenten en de mogelijke antwoorden uit de retail in elkaar grijpen, onder meer aan de hand van het DNA model: drivers, needs en access. Gratis te downloaden bij INretail.