de nieuwe kwartaalthema's van 2024

Bij DNA werken we niet alleen met een concreet jaarplan maar ook met kwartaalthema’s. De thema’s zijn samengesteld op basis van input van onze leden, zijn een weerspiegeling van de actualiteit en geven richting aan ons aanbod.

Elk kwartaal beginnen we met een bladrelease van VM (VerenigingsMagazine) en is de kick-off van het thema. Tijdens de bladrelease nodigen we een inspirerende spreker uit die ons meer kan vertellen over het thema. De bladreleases worden georganiseerd bij één van onze leden of partners. De bladreleases worden opgevolgd door Q-sessies. Tijdens de Q-sessies worden best pratices met elkaar gedeeld. Deze worden georganiseerd bij onze leden. Naast de bijeenkomsten waarin we onze leden verbinden op thema kun je ook aansluiten bij één van onze doorlopende netwerken op functieniveau. Het complete overzicht vind je hier. Wil je je hiervoor aanmelden? Dit kan via onze agenda.

De kwartaalthema’s van 2024 zijn als volgt;

  • Q1 Positionering van de vereniging 
    Verenigingen zijn de lijmstof van de samenleving. Nederland mag trots zijn op alle mensen die door te verenigen bouwen aan een hoopvolle toekomst. Toch is dit niet altijd zichtbaar. DNA zet zich in 2024 in om dit nog beter in kaart te brengen. Ook wij merken, net als onze leden, dat een goede positionering noodzakelijk is. Hoe zichtbaar ben je als vereniging en hoe kun je dit verbeteren? 
    Als vereniging ben je de verbinder tussen stakeholders, leden en overheid en probeer je met gezamenlijke gedragen doelen een stap vooruit te zetten. Welke lobby strategie kies je en welke rol spelen jouw leden hierin? Hoe bereid je hen voor op deze rol? Daarnaast veranderd de rol van de Nederlandse overheid. Steeds meer wet- en regelgeving wordt bepaald vanuit Brussel. Hoe ga je hier als vereniging mee om? Allemaal relevante vraagstukken waar we in Q1 graag met je over doorpraten. 
     
  • Q2 Toekomstbestendig verenigen 
    Toenemende onzekerheid en angst veroorzaken een cultuurshift, met veranderende normen en waarden. Meer en meer produceren en consumeren lijkt niet langer verantwoord. We zoeken naar een manier hoe om te gaan met schaarste in personeel, energie en grondstoffen. Dit alles in een wereld met (helaas) toenemende polarisatie en geopolitieke verschuivingen. Als verenigingen zijn we hier bewust van. Maar hoe kun je in deze cultuurshift het verschil maken voor jouw leden? Welk aanbod past hierbij, hoe neem je medewerkers hierin mee en hoe trek je nieuwe leden aan? Welke rol pak je en hoe blijft je als vereniging relevant?
     
  • Q3 De vereniging als werkgever 
    Als vereniging wil je nieuwe medewerkers binden, boeien en behouden. Maar hoe doe je dit en positioneer je de vereniging als aantrekkelijke werkgever? Onderzoek heeft uitgewezen dat het onderwerp inclusie en integriteit voor met name de jongere professionals van belang is. Hoe geef je hier als werkgever invulling aan en ga je bijvoorbeeld om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Daarnaast kan het samenstellen van een divers team waar de balans tussen generalisten en specialisten optimaal is een uitdagende opgave zijn. En welke rol spelen vrijwilligers binnen jouw organisatie? In dit kwartaal gaan verder in op de ontwikkeling van jou als werkgever, maar willen ook je medewerkers en vrijwilligers inspireren om zichzelf verder te ontwikkelen.
     
  • Q4 Next generation
    Als vereniging wil je graag innovatie stimuleren. Dit doe je o.a. door aansluiting te vinden bij de next generation; Het verbinden van jonge leden, starters op de arbeidsmarkt en start-ups aan je vereniging. Dit geeft weer nieuwe energie in jouw vereniging en trekt leden aan. Eenmaal verbonden is de vraag: welke rol krijgt de next generation in de vereniging? Hoe verhoudt dit zich tot de huidige leden? Wat vraagt dit van het bureau en hoe optimaliseer je de verbinding in je achterban? 

Deel jouw expertise

We hopen je met deze thema’s te inspireren. Wil je op basis van deze thema’s jouw expertise, praktijkcase of handige tool delen met andere verenigingen? Dat kan! DNA is voor de verbinding. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een whitepaper of het deelnemen aan een netwerk of Q-sessie. Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Mail ons op info@wijzijndna.nl