De komst van enkele piraten heeft de valetparkingbranche in een kwaad daglicht gesteld. Daarom richten bonafide parkeerbedrijven binnenkort een vereniging op en worden de goeden gescheiden van de probleemgevallen. Dat is nodig. Door de verwarring met de namen zitten woedende klanten soms achter de verkeerde ondernemers aan.
De branche van valetparking is booming. Klanten kunnen met hun auto tot vlak voor de vertrekhal van Schiphol rijden, alwaar het vervoersmiddel wordt overgenomen door medewerkers van een een gespecialiseerd bedrijf. Bij terugkomst staat de auto kort na landing klaar. Alles tot op de minuut nauwkeurig dankzij appcontact. Kosten: rond 85 euro per week.
SFEER Op Schiphol waren tot voor kort ongeveer tien bedrijven actief in deze branche, maar dit jaar zijn er een paar bij gekomen. En juist die verpesten de sfeer. Daniëlle van Adrichem, van King Parking en initiatiefneemster van de branchevereniging: "Er worden op advertenties via Social Deal ineens tarieven gehanteerd van 39 euro per week en 50 euro voor twee weken. Daarvoor moet personeel klaar staan, en de auto op een beveiligd terrein worden geparkeerd. Dat is onmogelijk. Valetparking is een kunst op zich, logistiek gezien een lastig verhaal. Maar door de ongehoord lage prijzen trokken de nieuwkomers direct veel klanten, met als gevolg een chaos bij 'de bocht' tussen vertrekhal 2 en 3 waar de klanten in of uit hun auto stappen. Afspraken werden niet nagekomen met als gevolg dat mensen hun auto niet kwijt konden of juist niet aantroffen toen ze terugkwamen."
De beschuldigende vinger gaat onder andere naar nieuwkomer Top Valet Service. "Ik heb de eigenaar aangesproken en gezegd dat hij het voor ons verpest," zegt Van Adrichem. "Hij erkende zijn fout en vroeg me zelfs om hulp. Of wij zijn klanten in nood zouden kunnen helpen. In principe wil ik zijn problemen niet oplossen, maar volgens ons eigen tarief en voor de rust in de 'de bocht', heb ik toch iets gedaan voor hem. Soms tevergeefs. Dan neem je een klant last-minute over, maar mist die toch nog zijn vlucht. Daar verdien je dus niets aan, zo iemand help je verder gratis."
Ook collega Debby Loevestyn van Top Valet Vip Parking Schiphol bv hoopt dat er snel een eind komt aan het piratengedrag. "Onze naam lijkt nogal op die van Top Valet Service. Omdat daar niet wordt opgenomen, krijg ik boze klanten aan de lijn. Op een een gegeven moment had ik 35 woedende mensen achter me aan, inclusief bedreigingen. Ze wilden hun auto's terug. Het werd zo erg dat ik de marechaussee heb ik ingeschakeld om me te beschermen. Deze toestanden had ik nog nooit meegemaakt."
De komst van een branchevereniging zou goed zijn voor de regio, want overal in Hoofddorp kapen wildparkeerders bedrijventerreinen, supermarktparkeerplaatsen en woonstraten. Van Adrichem wil daarom haast maken met een branchevereniging. "Met bijvoorbeeld Central Parking en Comfort Parking zitten hier genoeg betrouwbare ondernemers. Die gaan we mobiliseren. We willen dit probleem met elkaar oplossen. De markt van valetparking is in principe een goede markt met veel tevreden klanten, zowel zakenmensen als vakantiegangers. Dat willen we graag zo houden. Zodra het kan gaan we met de gemeente op de tafel zitten en willen we een keurmerk met als het kan daaraan gekoppeld een vergunning invoeren."