5 tips om millennials aan je te binden

Het is altijd al lastig geweest om de generatiekloof op de werkvloer te overbruggen, maar millennials vormen misschien wel de grootste uitdaging tot nu toe. Voor managers die er alles aan doen de hiërarchische ladder te beklimmen, is het vaak lastig te begrijpen dat millennials niet dezelfde ambities hebben als zij. Het is te kort door de bocht dat te wijten aan luiheid of gebrek aan ambitie.

Young professionals hebben weliswaar andere drijfveren, maar zijn cruciaal voor de toekomst van je bedrijf. Je haalt de digital native echter niet binnen met dezelfde beloningen en kansen als tien jaar geleden. Wat we nodig hebben is een nieuwe manier om de millennial aan ons te binden: 5 tips daarvoor.

1. Realiseer je dat een zinvolle baan belangrijker is dan geld

Waar prestige en hoge lonen de belangrijkste drijfveren waren van de vorige generatie, is dat voor de huidige generatie young professionals totaal anders. Onderzoek na onderzoek toont aan dat millennials steeds minder gemotiveerd zijn door geld. Sterker nog, onderzoekers ontdekten zelfs dat de meeste millennials akkoord gaan met loonsverlaging wanneer ze kunnen werken voor een organisatie met dezelfde waarden.

Wat de millennial wél zoekt is een zinvolle en betekenisvolle baan die aansluit bij zijn eigen waarden. Daarnaast heeft de millennial behoefte aan een uitdagende werkomgeving, waar hij veel ervaring kan opdoen en rechtstreeks feedback krijgt.

2. Wees je bewust van het speelveld van millennials

Waarom je hele bedrijfscultuur omgooien om tegemoet te komen aan de eisen van de laatste generatie? Simpel. Millennials zijn niet alleen je nieuwe werknemers, maar ook je nieuwe klanten. Om relevant te blijven voor klanten en de beste jonge talenten aan je te binden, moet je een weerspiegeling zijn van de veranderende wereld. Kortom, de wereld van millennials is het nieuwe speelveld waarin je opereert.

3. Keep it real: profileer je met authentieke waarden

Authenticiteit is een van de belangrijkste waarden die young professionals vandaag de dag in een werkgever zoeken. Terwijl bedrijven worstelen met manieren om oprechter en authentieker te zijn, is het belang van ‘echtheid’ voor de young professional groter dan ooit. Ter bewijsvoering: Deloitte toonde aan dat twee derde van de millennials hun relatie met een merk intensiveerde, omdat het merk een positieve bijdrage leverde aan maatschappij of milieu.

Daarom is het ook als werkgever van belang je met authentieke waarden te profileren, bijvoorbeeld door te investeren in waardevolle opleidings- en carrièrekansen. Uit een recente studie van Gallup blijkt namelijk dat meer dan de helft van de millennials dat extreem belangrijk vindt.

4. Wees betrokken: begrijp je werknemers écht

Met het aantrekken van millennials ben je er nog niet, je moet je nieuw verworven werknemers ook leren kennen. Terwijl bedrijven allerlei data analyseren, zit de data die ons vertelt hoe tevreden werknemers zijn van oudsher verstopt in verschillende systemen. Door gebruik te maken van hedendaagse HCM-systemen krijg je eenvoudig inzicht in de drijfveren van je medewerkers. Zo is het tegenwoordig bijvoorbeeld mogelijk de persoonlijke doelstellingen van je personeel digitaal te volgen en gericht feedback te geven. Op die manier kun je als manager dagelijks de betrokkenheid tonen die young professionals van je verwachten.

Slechts vier op de tien millennials gelooft dat hun baas erin slaagt hun prestaties te erkennen, dus het laagdrempeliger maken van feedback is een geweldige manier om die betrokkenheid te verbeteren.

5. Bouw een bedrijfscultuur rondom een leven lang leren

Het slim inzetten van technologie helpt je niet alleen je personeel te begrijpen, maar is ook een goede manier om een vernieuwende bedrijfscultuur te bouwen waarin voortdurend leren centraal staat. Op die manier is het bijvoorbeeld mogelijk medewerkers te stimuleren voortdurend feedback op te halen bij hun collega’s, zodat ze grip krijgen op hun eigen ontwikkeling en inzicht hebben in hun beoordeling. Zo krijgen medewerkers beter zicht op hun ontwikkelpunten en weten ze waar ruimte is voor groei. Het aanbieden van gepersonaliseerde cursussen helpt hen persoonlijke en zakelijke doelen te bereiken. Met deze ontwikkelingsmogelijkheden, het delen van bedrijfswaarden en het regelmatig peilen van de mening van medewerkers creëer je een vernieuwende bedrijfscultuur die bijdraagt aan meer werkplezier.

TIP

HR-boostcamp: beter waarderen en motiveren van medewerkers

Het krijgen van oprechte waardering stimuleert medewerkers om hun best te doen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hoe maakt u dit concreet voor uzelf, uw team of leidinggevenden in uw organisatie? En hoe creëert u een cultuur waarin medewerkers elkaar positieve ‘feedforward’ geven? In deze boostcamp gaat u aan de slag met vaardigheden, tools en technieken om dit in uw organisatie van de grond te tillen.

Bron: HR Academy